Recordboete van € 3,8 miljard voor truckkartel

De Europese Commissie heeft een recordboete aan de truckfabrikanten opgelegd. De boete bedraagt in totaal ruim € 3,8 miljard voor de zeven bij het kartel betrokken ondernemingen.

De bedrijven die wegens het kartel een boete hebben ontvangen zijn:
- Volvo/Renault
- Daimler
- Iveco
- DAF
- Scania

Vrachtwagenfabrikant MAN gaat vrijuit, omdat zij het kartel heeft aangekaart bij de Europese Commissie.

Alle bedrijven hebben hun deelname aan het kartel erkend en geschikt, behalve Scania. Daarom heeft Scania op 27 september 2017 alsnog een boete ontvangen van de Europese Commissie. Scania is hiertegen in hoger beroep gegaan maar de kans is groot dat een groot deel van de boete overeind blijft. Het kartel richtte zich specifiek op de markt van middelzware en zware vrachtwagens (gewicht vanaf 6 ton).

De karteldeelnemers domineren de truckmarkt in Europa met meer dan 95% marktaandeel. In totaal rijden er 30 miljoen trucks op de Europese wegen.

De vertredingen van het kartel:

  • Coördineren van bruto prijzen. Deze "gross list" prijzen worden vastgesteld door elke fabrikant en zijn de basis voor de prijs in de vrachtwagenindustrie. Het zijn een soort grove catalogusprijzen.

  • Afspraken over de timing van invoering van emissietechnologie. Middelzware en zware vrachtwagens moeten volgens Europese regels steeds meer aan strengere emissienormen voldoen (Euro III tot en met Euro VI). NB: Er zijn geen aanwijzingen dat er een connectie is met sjoemelsoftware i.v.m. emissieregels.

  • Afspraken over het doorberekenen van kosten voor deze nieuwe emissietechnologie aan klanten. Inbreuk had betrekking op de gehele Europese Economische Ruimte (EER) en duurde 14 jaar; van 1997 tot 2011. Tussen 1997 en 2004 werden bijeenkomsten gehouden op senior management niveau, soms bij beurzen of andere evenementen. En daarnaast vonden telefonisch afspraken plaats. Vanaf 2004 werd het kartel georganiseerd via Duitse dochterondernemingen van de vrachtwagenproducenten en ging het uitwisselen van informatie voornamelijk elektronisch.
Boetes:

Truckkartel boetes

De boetes komen terecht in de begroting van de Europese Unie. De bedrijven die door het kartel schade hebben geleden moeten een claim indienen om deze schade vergoed te krijgen. 

Meld u daarom nu aan bij MKB-Claim