Informatie

Grote fabrikanten zoals DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler (Mercedes-Benz) hebben tussen 1997 en 2011 verboden prijsafspraken gemaakt waardoor bedrijven jarenlang te veel betaalden voor hun vrachtwagens.

Europese Commissie
De Europese Commissie onderzoekt het kartel al sinds 2011 en heeft onaangekondigde inspecties gedaan bij verschillende fabrikanten van vrachtwagens. Persbericht inspecties Europese Commissie
.

In 2014 heeft de Europese Commissie haar aanklachten ingediend tegen de vrachtwagenfabrikanten. Persbericht aanklacht Europese Commissie.

Na verweer van de fabrikanten heeft de Europese Commissie op 19 juli 2016 een boete opgelegd van in totaal € 2,93 miljard voor vijf van de zeven betrokken ondernemingen. Vrachtwagenfabrikant MAN gaat vrijuit, omdat zij het kartel heeft aangekaart bij de Europese Commissie. De vijf fabrikanten hebben een schikking getroffen met de Europese Commissie. Het onderzoek tegen Scania liep nog verder. Persbericht recordboete Europese Commissie

Scania wenste niet te schikken met de Europese Commissie, maar op 27 september 2017 heeft de Europese Commissie toch ook Scania een boete opgelegd. Deze boete bedraagt ruim € 880 miljoen. Daarmee komt het totaal aan boetes op ruim € 3,8 miljard. Scania heeft beroep aangetekend tegen deze boete.

Door de boete van de Europese Commissie staan de verboden prijsafspraken en het onrechtmatig handelen van de fabrikanten vast, waardoor wij voor u de schade op de fabrikanten kunnen verhalen.

Elke deelnemer van een kartel is aansprakelijk voor alle schade van het kartel. Wij hebben DAF aansprakelijk gesteld voor alle schade, dus ook voor te hoge prijzen die andere fabrikanten hebben gerekend.

Claim ook uw schade en meld u gratis aan.